ChatGPT Search – Open AIs sökmotor
ChatGPT Search lanserades 31 Oktober 2024 och det är Open AIs sökmotor som finns direkt i AI-verktygets ChatGPTs interface. ChatGPT Search lanserades till de användare som har ChatGPTs betalda versioner Plus eller Teams samt användare som varit på väntelistan för SearchGPT. 16 December 2024 lanserades ChatGPT Search till alla inloggade användare chatgpt.com och i appen (både betalande och gratisanvändare). 5 Februari 2025 lanserade Open AI ChatGPT Search utan inloggning, vilket nu innebär att det är en lika öppen tjänst som Google.
Vad innebär lanseringen av ChatGPT Search?
Lanseringen av ChatGPT Search innebär att Open AIs ChatGPT går från att vara ett renodlat AI-verktyg till att också ha en inbyggd sökmotor med ökad mängd länkar och hänvisningar till externa källor. I och med denna lansering förflyttar sig ChatGPT från att konkurrera med Gemini och Claude primärt till att också konkurrera med AI-sökmotorerna; Google, Bing och Perplexity.
Hur fungerar ChatGPT Search?
Chat GPT Search bygger på en kombination av egen insamlad data med crawlers, partnerskap med stora publicister, tredjeparts crawlers och index som Bing (eftersom Microsoft är stor investerare i Open AI). Sedan använder Open AI deras egna modell GPT-4o i en anpassad version för att generera sökresultatet.
Hur ser användarbeteendet ut i ChatGPT Search?
Semrush analyserade över 80 miljoner rader av global clickstream-data under Oktober-November 2024. ChatGPT har snabbt vuxit som trafikkälla och skickade i november 2024 trafik till över 30 000 unika domäner per dag, jämfört med färre än 10 000 i juli. När ChatGPT Search inte är påslaget promptar användarna i snitt 23 ord, medan med ChatGPT Search aktivt i snitt 4,2 ord, vilket mer liknar en Googling.
Teknikrelaterade och akademiska webbplatser får mest trafik från ChatGPT. Webbplatser inom utbildningsplattformar, forskningsinstitutioner och teknisk dokumentation gynnas särskilt, medan traditionella branscher som e-handel och finans får mindre trafik i dagsläget.
ChatGPT:s användarbas är yngre och överhängande män 59% jämfört med Google med 51% män.
Hur ser sökresultaten för ChatGPT search ut för e-handlare med produkter?

Sökresultaten i ChatGPT search bygger på AI-genererade rekommendationer i kombination med ett sökresultat med källhänvisningar. I detta fall en sökning på köpa pingisrack (som jag uppskattat blir årets julklapp 2024) ger hänvisningar till Stiga Sports som e-handlare samt Sportporten en affiliatesajt inom sportprodukter.

ChatGPT Search ger även en sektion med rekommenderade produkter i detta fall rekommenderade pingisrack som länkar direkt till produktalternativ.
Kan man arbeta med ChatGPT Search SEO?
För att synas i ChatGPT search bör ni se till att er webbplats och ert varumärke nämns i artiklar och listor som ChatGPT Search refererar alternativt i alla fall kan refererar till. ChatGPT Search precis som alla andra sökmotorer bygger på insamling av data med crawlers och en algoritm vilket gör att det går att arbeta med SEO för den sökmotorn precis som andra sökmotorer. Tänk på att ChatGPTs crawlers inte renderar innehåll, vilket ställer större krav på tekniska SEOn för ChatGPT än Google.
ChatGPT och andra LLMs har inneburit en nya sökbeteende och sökintentioner. Genom att skapa guider, problemlösningsinnehåll och brainstorming-resurser som utnyttjar ChatGPT:s styrkor kan vi öka synligheten i dessa. Innehållet behöver vara djupare än någonsin eftersom det är det som kommer särskilja oss från konkurrenter. Tänk på statistik och konkret fakta är attribut som som gärna lyfts i LLM-svaren.
Ett annat viktigt steg är att börja mäta hur mycket trafik som kommer ifrån ChatGPT med hjälp av GA4 eller annat webbanalysverktyg för att utifrån det skaffa sig en bild av hur mycket trafik och värden som skapas från den nya sökmotorn.
Har ChatGPT Search annonser?
ChatGPT Search har i dagsläget ingen möjlighet att annonsera i sökresultaten utan de möjligheter som finns att synas i dessa sökresultat är organiska med hjälp av en SEO-strategi.
Vilken påverkan har ChatGPT Chrome extension?
ChatGPTs Chrome extension använder Open AI för att få användare att byta standardsökmotor i Google Chrome från nuvarande sökmotor till ChatGPT Search.
Fungerar ChatGPT Search med Advance Voice Mode?
Open AI informerade 16 December 2024 att ChatGPT Search kommer börja fungera med Advance Voice Mode från kommande vecka. Detta samtidigt som de lanserade sökmotorn även till inloggade gratisanvändare, vilket möjliggör att fler kan använda sökmotorn.
Har ChatGPT Search kartfunktioner?
Open AI kommunicerade 16 December 2024 att ChatGPT Search lanserar kartfunktioner som stödjer sökningar kring lokala företag speciellt restauranger nämns i kommunikationen.
Går det att använd ChatGPT Search utan att vara inloggad?
Det går att använda ChatGTP Search utan att vara inloggad sedan 5 Februari 2025. Det innebär att söktjänsten nu är lika öppen som Google och det är intressant att följa om det påverkar användandet. Detta lär innebära en ökad kostnad fö ChatGPT som ställer frågan igen om de ska fortsätta finansiera med premiumtjänster eller om vi också närmar oss en annonslösning.
Webbinar på ämnet SEO 2025
6 november körde vi ett SEO-webbinar på ämnet SEO 2025 där vi delvis går igenom hur man bör hantera AI-sökmotorer som ChatGPT Search, Perplexity, AI Overviews och andra liknande lösningar.