ChatGPT Search lanserar shoppingfunktion

|

OpenAI lanserar en shoppingfunktion i ChatGPT Search som liknar Google Popular Products med bild och produktinformation. Den nya shoppingfunktionen presenterades måndagen den 28 april 2025 och syftar till att erbjuda en förbättrad online shoppingupplevelse.

Hur fungerar shopping i ChatGPT Search?

När användare söker efter produkter i ChatGPT får de nu förslag på produkter, bilder, recensioner och direkta länkar till återförsäljare. Dessutom kan användare ställa hyper-specifika frågor i naturligt språk och få skräddarsydda produktrekommendationer. Inledningsvis fokuserar OpenAI på kategorier som mode, skönhet, heminredning och elektronik. OpenAI har tydligt meddelat att företaget inte får några kickbacks eller provisioner från köp som genomförs via deras länkar.

Vill du ha en SEO-audit av hur du kan öka synligheten i ChatGPT Search ”Märk ChatGPT”->

Vad använder ChatGPT Search när de väljer produkter för shopping?

ChatGPT använder strukturerad metadata från tredjepartskällor (ingen kommunikation vilka) som pris och produktbeskrivningar. De använder även annat tredjepartsinnehåll som recensioner. AI-modellen genererar därefter ett resultat och följer enligt OpenAI deras säkerhetsstandarder.

Hur sker utrullningen av ChatGPT Search shopping?

ChatGPT Search shopping rullas ut globalt från och med 28e April 2025 till användare av ChatGPT Pro, Plus och Free, samt till icke-inloggade användare via GPT-4o, som är ChatGPT:s nya standardmodell.

Varför integrerar OpenAI shopping i ChatGPT?

OpenAIs mål med uppdateringen är att erbjuda en mer personlig och användarvänlig sökupplevelse för produkter och på så sätt konkurrera med Google, som idag dominerar online shopping-sökningar.

Vad innebär integrationen med minnesfunktionen för shopping i ChatGPT Search?

Inom kort kommer shoppingfunktionen för Pro- och Plusanvändare även att kombineras med ChatGPT:s minnesfunktion. Det innebär att chatbotten kan använda sig av tidigare data delad i plattformen för att ge ännu mer personliga produktrekommendationer. Dock gäller inte minnesfunktionerna i EU, Storbritannien, Schweiz, Norge, Island och Liechtenstein på grund av lokala lagar kring dataskydd.

Är shopping dataunderlagt byggt för AI-agenter inom e-handel?

Shopping i AI-tjänster OpenAI har tidigare experimenterat med shoppingfunktioner via sin AI-agentplattform ”Operator”, som analyserade tiotals webbsidor innan den gav förslag. Den nya shoppingfunktionen i ChatGPT Search är dock betydligt snabbare och mer användarstyrd. Användarna kan ställa frågor i naturligt språk och direkt få tillbaka relevanta produktrekommendationer, utan att behöva vänta flera minuter på att en agent scannar webben.

Läs mer: Är ChatGPTs integration mot Shopify första steget mot agentbaserad e-handel?

Varför är lanseringen av ChatGPT shopping viktig?

Att integrera shopping direkt i sökplattformar är ett steg mot att förändra hur vi interagerar med både information och produkter på nätet. Genom att kombinera AI:s kapacitet att förstå naturligt språk med direkt tillgång till shoppingdata vill OpenAI skapa en högklassig shoppingmotor.

”Search has become one of our most popular & fastest growing features, with over 1 billion web searches just in the past week.”
OpenAI

Hur ser ChatGPT Search shopping ut på svenska?

Det är tydligt att ChatGPT Search shopping verkligen triggas för en begränsad mängd sökningar/prompts nu i början. Specificera att du vill köpa produkt inom mode, elektronik, skönhet eller heminredning med tydlig produktkategori och pris verkar vara bästa sättet att trigga det just nu. Intressant att se är att formatet kring produktkorten annars är väldigt likt Google popular products som nämnts.

Intressanta subfunktioner är att man kan hålla över produktkortet för att få möjlighet att ställa följdfrågor om den.

I toppval nedan är det någon väldigt konstig bugg där OpenAI visar helt fel citat och kopplingar till beskrivningarna.