Retail UX Playbook
Summering av de sakerna som vi ser som extra viktiga i Googles ”Retail UX Playbook”.
Startsidan
Tydliga call-to-actions visas ”above fold” (utan att besökarna behöver scrolla).
Google gillar inte automatiska karuseller.
Visa toppkategorier på startsidan.
Social proof och kundrecensioner skapar trygghet.
Kundcase: Call-to-action med beskrivning av fördelar istället för rak uppmaning gav en ökning av antal sign-ups med 33% (sida 23 i presentationen).
Meny och navigering
Visa konsoliderad meny.
Menyalternativ på en sida.
Toppkategorier listade efter sökvolym.
Subkategorier listade i alfabetsordning.
Sökfunktion
Lägg till en tydlig synlig sökfunktion.
Använd auto-förslag.
Implementera stavningskorrigering.
Viktig information: Användare av sökfunktionen konverterar till 200% högre sannolikhet än snittet.
Kundcase: Ändring så att hela sökrutan syntes istället för att bara visa en sökikon ökade användningen av sökfunktionen med 43% på desktop och 13% på mobil (sida 47 i presentationen).
Kategori/Produkt
Ha en ”value propositon” i varje steg i tratten, inklusive på kategori- och produktsidorna. T.ex. ”Fri frakt, fria returer” visas tydligt på alla sidor för maximal trygghet.
Gör det enkelt att sortera/filtrera stort antal produkter.
Lägg in urgency (tydlig orsak till att köpa nu).
Lägg prisinformation ”above fold” (utan att besökarna behöver scrolla för att se priset).
Kundcase: Urgency i form av “Hurry! This item is selling fast” ökade konverteringsgraden med 17% (sida 63 i presentationen).
Konvertering
Redirecta inte besökaren till check-out efter en produkt har lagts i varukorgen.
Återupprepa ”value proposition” i varukorgen för maximal trygghet (t.ex. fri frakt).
Gör det möjligt at fortsätta köpet på en annan enhet genom att e-maila eller spara.
Begränsa exitmöjlighet under konverteringsresan.
Tillåt gäst-check-out.
Låt användare signa up/in via social.
Beskriv värdet av att skapa ett konto.
Viktig information: 35% av användare droppar av om gäst-check-out inte erbjuds. 92% av användare ger upp om de inte kommer ihåg användarnamn/lösenord.
Kundcase: Ovan saker implementerades vilket ledde till 51% ökade mobiltransaktioner. (sida 73 i presentationen).
Optimering av formulär
Markera obligatoriska fält med en asterisk.
Använd valideringshjälp.
Använd auto fyll.
Reducera antal fält till enbart de obligatoriska.
Bäst presterande e-handelssajter har 6–8 fält.
Viktig information: 27% av användare avbryter köpet om check-out-processen är för lång & krånglig.