Retail UX Playbook

13 november 2018 //

Summering av de sakerna som vi ser som extra viktiga i Googles ”Retail UX Playbook”.

 

Startsidan

Tydliga call-to-actions visas ”above fold” (utan att besökarna behöver scrolla).

Google gillar inte automatiska karuseller.

Visa toppkategorier på startsidan.

Social proof och kundrecensioner skapar trygghet.

Kundcase: Call-to-action med beskrivning av fördelar istället för rak uppmaning gav en ökning av antal sign-ups med 33% (sida 23 i presentationen).

 

Meny och navigering

Visa konsoliderad meny.

Menyalternativ på en sida.

Toppkategorier listade efter sökvolym.

Subkategorier listade i alfabetsordning.

 

Sökfunktion

Lägg till en tydlig synlig sökfunktion.

Använd auto-förslag.

Implementera stavningskorrigering.

Viktig information: Användare av sökfunktionen konverterar till 200% högre sannolikhet än snittet.

Kundcase: Ändring så att hela sökrutan syntes istället för att bara visa en sökikon ökade användningen av sökfunktionen med 43% på desktop och 13% på mobil (sida 47 i presentationen).

 

Kategori/Produkt

Ha en ”value propositon” i varje steg i tratten, inklusive på kategori- och produktsidorna. T.ex. ”Fri frakt, fria returer” visas tydligt på alla sidor för maximal trygghet.

Gör det enkelt att sortera/filtrera stort antal produkter.

Lägg in urgency (tydlig orsak till att köpa nu).

Lägg prisinformation ”above fold” (utan att besökarna behöver scrolla för att se priset).

Kundcase: Urgency i form av “Hurry! This item is selling fast” ökade konverteringsgraden med 17% (sida 63 i presentationen).

 

Konvertering

Redirecta inte besökaren till check-out efter en produkt har lagts i varukorgen.

Återupprepa ”value proposition” i varukorgen för maximal trygghet (t.ex. fri frakt).

Gör det möjligt at fortsätta köpet på en annan enhet genom att e-maila eller spara.

Begränsa exitmöjlighet under konverteringsresan.

Tillåt gäst-check-out.

Låt användare signa up/in via social.

Beskriv värdet av att skapa ett konto.

Viktig information: 35% av användare droppar av om gäst-check-out inte erbjuds. 92% av användare ger upp om de inte kommer ihåg användarnamn/lösenord.

Kundcase: Ovan saker implementerades vilket ledde till 51% ökade mobiltransaktioner. (sida 73 i presentationen).

 

Optimering av formulär

Markera obligatoriska fält med en asterisk.

Använd valideringshjälp.

Använd auto fyll.

Reducera antal fält till enbart de obligatoriska.

Bäst presterande e-handelssajter har 6–8 fält.

Viktig information: 27% av användare avbryter köpet om check-out-processen är för lång & krånglig.

Tillbaka till listor