popular products möbler

Google Popular Products förändrar sökresultaten fundamentalt för E-handlare i Sverige just nu

Google har inlett utrullningen av den produktfokuserade featuren “Popular products” i sökresultaten i Sverige. Google har internationellt under en längre tid förändrat sina sökresultat för sökningar med köpintention. Detta rullas nu ut i Sverige och kommer förändra spelplanen för SEO för de allra flesta e-handlare. Enligt en sammanställning på över 9 miljoner sökord i Sverige… Läs mera »

Läs mer

86% av Sveriges 100 största e-handlare följer Googles nya krav

I onsdags, den 6 mars började Digital Market Act tillämpas. För att anpassa sig till det så har Google uppmanat alla Google Ads-annonsörer i EU att implementera Google Consent Mode version 2. Det innebär en uppstramning kring hur e-handlare får samla in det användarsamtycke som krävs för att få använda alla Googles tjänster. Hur har… Läs mera »

Läs mer

Instagram släpper DM-uppdateringar

Meta har lanserat en rad DM-uppdateringar för Instagram. Avsikten är att det ska bli lättare att kommunicera med vänner, uttrycka sig själv samt organisera inkorgen.  Uppdateringarna: Redigering av meddelanden. Har du som användare skickat ett meddelande där du upptäcker att du formulerat dig konstigt, otydligt eller har stavfel, så kan du nu redigera meddelandet upp… Läs mera »

Läs mer

Google Shopping Graph – Vad är det & hur fungerar det?

Google Shopping Graph är en dynamisk, AI-driven datamodell som Google använder för att förstå och organisera produktinformation från en mängd olika källor på webben, inklusive feeder och webbplatser i realtid. Detta gör det möjligt för Google att erbjuda användare den mest uppdaterade informationen om produkter, priser, tillgänglighet, säljare och recensioner direkt i sökresultaten. Shopping Graph… Läs mera »

Läs mer

Microsoft fortsätter att skala upp och utveckla sin annonsplattform.

Tidigare kunde vi läsa om att Microsoft samarbetar med Snapchat. Samarbetet möjliggör för Microsoft Ads sponsrade länkar att visa relevanta annonser intill sökningar/frågor i Snapchats ”My AI”. Nu i januari lanserade Microsoft Ads Retail Media Creative Studio, driven av generativ AI. Verktyget kommer hjälpa annonsörer att snabbt skapa skräddarsytt och engagerande annonsmaterial, som baseras på… Läs mera »

Läs mer

TikTok undersökte vad som får digital video att prestera på global nivå

TikTok presenterade resultaten från en studie där TikToks vetenskapliga marknadsföringsteam samarbetade med IPG’s MAGNA Media Trials. Studien undersökte vad som får digital video att prestera på global nivå, genom TikToks ”innehålls halo”, användarstyrning och kontextuell matchning. De fann att: Användarna är mer benägna att titta på och interagera med sponsrade videor när de har mer… Läs mera »

Läs mer

Pinterest trendspaning 2024

Ta del av Pinterest trendspaning 2024, eller ”fusklappen” som dom själva benämner den. Vilka trender kommer att bli de hetaste under 2024? Pinterest har använt sig av alla de sökningar som sker på plattformen, från sina 480 miljoner följare. Vilka de sedan har analyserat och modulerat, för att hitta mönster i all data. Detta har resulterat… Läs mera »

Läs mer

Google Consent Mode uppdateras till version 2 från och med mars 2024

  Det här påverkar samtliga Google Ads-annonsörer Kommer att krävas för Google Ads från och med mars 2024. Påverkar samtliga Google Ads-annonsörer samt Google Analytics-konton. GCT och GA4 Spårningen kommer inte plötsligt att sluta fungera men det kan för många annonsörer bli en drastisk minskning i insamlingen av förstapartsdata som negativt kan påverka framtida resultat… Läs mera »

Läs mer

Hallå, är det någon där som kan hjälpa mig?

Det är ju ingen nyhet att det är en hög aktivitet i sociala medier. En aktivitet där användarna kontaktar diverse företag/varumärken för att få svar på sina funderingar, delge sitt missnöje eller dela med sig av sin glädje efter ett lyckat köp. Tyvärr finns det inte alltid resurser/medarbetare allokerade för att aktivt och löpande hantera… Läs mera »

Läs mer

TikTok lanserar sin Trendrapport inför 2024

I förrgår släppte TikTok sin Trendrapport inför 2024. TikTok spår ett utvecklat beteende och tankesätt bland sina användare, som kommer att manifesteras under 2024. Ett beteende och tankesätt som TikTok definierar som ”Kreativt Mod”. Där de varumärken/annonsörer som visar upp detta kreativa mod, kommer att vara de som lyckas bäst med sin annonsering på plattformen…. Läs mera »

Läs mer