Augusti Core Update 2024
Augusti Core Update 2024 började rullas ut eftermiddagen 15:e Augusti 2024 enligt kommunikation från Google. Google Core Updates är Googles bredare uppdateringar som uppdaterar huvuddelar eller flera delar av algoritmen och innebär en ombedömning (re-rank) av sökresultaten. Det har under en tid varit mycket volatilitet och ryktats mycket om en core update.
Vad vet vi om Augusti Core Update 2024?
Utrullning inleddes 15:e Augusti 2024 och förväntas vara utrullad inom upp till en månad. I samband med att Google lanserade uppdateringen delade de kommunikation som indikerar att de skulle tagit hänsyn till feedback det fått från kreatörer under de senaste månaderna. Försöker man läsa mellan raderna känns det rimligt att tro att det handlar om Helpful Content Update (HCU) samt de senaste Core Updates som slagit hårt mot mindre publicister. Nedan är ett citat som är extra intressant baserat på den kontexten.
”As always, we aim to connect people with a range of high quality sites, including small or independent sites that are creating useful, original content, when relevant to users’ searches.”
Hur ska vi hantera denna Core update kommunikation från Google?
Vi måste hantera denna kommunikation från Google mer ifrågasättande och kritiskt granskande än önskat. Det baserat på den kommunikation som varit under flera år som visat sig vara inkorrekt i samband med DOJ-rättegången och Google-läckan. Det samtidigt som vi är tacksamma att Google kommunicerar större förändringar och vi måste därför balansera om vad vi ser i sökresultaten stämmer överens samt som alltid invänta slutgiltiga utfall av en core update.
Vad ser vi hittills under utrullningen av August Core Update 2024?
Utrullningen startade ge indikationer från dag 1 och har som vanligt därefter inneburit mycket volatilitet och rörelser fram och tillbaka under utrullningen.
20 Augusti 2024
5 dagar in i utrullningen kan vi notera att det kommit upp en hel del intressanta indikationer. Webbplatser påverkade av HCU (Helpful Content Update) i September 2023 har för första gången sedan dess börjat se positiv påverkan på synligheten. Några välkända internationella exempel är retrododo.com och housefresh.com. I Sverige har jag börjat följa tre case jag tycker ser intressanta ut från det perspektivet i ledigajobb.se, bäst-i-test.se och lchfarkivet.se som alla ser ut att ha vänt uppåt något efter att ha haft det tungt sedan HCU. Ledigajobb.se verkar vara den webbplats som gjort störst positiv rörelse hittills.