Ännu fler förändringar i Google sökresultat för att möta EU:s krav
Google kommer, för att möta EU:s krav genom Digital Markets Act (DMA), göra fler ändringar i Googles sökresultat för EU. Nu föreslår Google följande ändringar:
- Utökad valfrihet: Shoppingresultat som länkar både till jämförelsesajter och direkt till leverantörers webbplatser.
- Mer information i resultaten: Prisuppgifter, bilder och annan viktig data blir synlig i sökresultatet – även för jämförelsewebbplatser.
- Nya annonsmöjligheter: Specifika annonsenheter för jämförelsesajter introduceras.
Google testar att gå tillbaka till ”tio blå länkar”
Som ett svar på pågående kritik kommer Google även att genomföra tester där avancerade funktioner, som hotellkartor, tas bort i vissa länder. I stället visas enbart grundläggande länkar, liknande sökresultaten från tidiga 2000-talet.
Detta för att möta den kritik som finns. Målet är att påvisa att Googles funktioner leder till ett mer rättvis trafikfördelning mellan små och stora aktörer.
Google har redan gjort flera större förändringar inom EU
Google har under det senaste året implementerat omfattande förändringar i sina sökresultat för att följa EU:s Digital Markets Act (DMA). Här är några av de mest betydelsefulla uppdateringarna:
- Fokus på jämförelsesajter: Google har infört nya format i sökresultaten som framhäver jämförelsesajter för gratis synlighet inom områden som resor och shopping.
- Borttagna funktioner: Google Flights och Google Maps har i stor skala tagits bort.
Enligt Googles kommunikation har detta lett till att mindre aktörer, såsom hotell och flygbolag, rapporterar upp till 30 % mindre trafik på grund av att de inte längre lika enkelt kan nå kunder via Googles gratis funktioner. Samtidigt har större aktörer fått en fördel, och fått mer trafik utifrån dessa ändringar.
Kort om Digital Markets Act – och hur det påverkar Google
DMA är en EU-lag som reglerar hur stora plattformar, så kallade ”gatekeepers”, får agera. Syftet är att skapa en mer rättvis digital marknad och skydda mindre aktörer från konkurrensnackdelar. För Google innebär detta krav på att anpassa tjänster så att andra aktörer också kan konkurrera om synlighet och trafik.