Analys av Augusti Core Update 2024

|

Analysen av vinnare och förlorare i Augusti Core Update visar att flertalet webbplatser tidigare påverkade av HCU (Helpful Content Update 2023) förbättrade synligheten efter en längre period utan påverkan. Vi ser återigen som vanligt i Core Updates stor påverkan på webbplatser inom YMYL som finans och hälsa. Även stora databassajter med mycket programmatisk SEO finns på listan bland både vinnare och förlorare. Augusti Core Update 2024 rullades ut mellan 15 augusti 2024 till 3 september 2024. Det tog 19 dagar att rulla ut denna uppdatering som Google kommunicerade skulle ta upp till en månad.

Vinnare i Augusti Core Update 2024 på svenska marknaden

Några intressanta vinnare i Augusti Core Update 2024 på svenska marknaden är:

  • Bäst-i-test.se – Är ett av de tydligaste casen som visar på hur många HCU och Core Update påverkade webbplatser har rört sig i denna uppdatering. De har ökat mycket procentuellt men är trots det kanske bara på 25% av den toppsynlighet de har haft.
  • Spotify.com – Tydligt stark vinnare i Sverige och har även varit en snackis internationellt att de tagit mark under denna core update.
  • Cision.com – Vinner tillbaka en del synlighet efter att ha tappat i de senaste uppdateringarna. Är långt ifrån sina toppnoteringar fortsatt.
  • Meds.se – Ett av de mer intressanta e-handelscasen på vinnarsidan i denna uppdatering. Haft det liten negativ utveckling gällande synligheten sedan hösten 2023 men tar nu tydligt synlighet.
  • Reddit.com – Har ju varit enormt diskuterad som vinnare internationellt men fortsätter även ta väldigt mycket mark i Sverige. Inte bara i Core updates men växer ännu snabbare under denna period.
  • Airtours.se – Ett case som vi haft med som ett extremt case som förlorare i November Core Update 2023 som nu återtar synlighet till nästan samma nivå som innan den core updaten.

Förlorare i Augusti Core Update 2024 på svenska marknaden

Några intressanta förlorare i Augusti Core Update 2024 på den svenska marknaden är:

  • Designtorget.se – E-handel som tappar väldigt mycket organisk synlighet under perioden för Core Updaten. Inte omöjligt att det är någon teknisk utmaning som korrelerar här.
  • Konsument.se – Affiliatesajt som haft en väldigt fin utveckling under en längre tid men tappar nu tydligt under Augusti Core Update.
  • Kreditkort.nu – Affiliatesajt inom högkonkurrenssegment som är känsligt då det är finans som tydligt tappar i denna core update.
  • Vitaelab.se – Inom hälsoprodukter där det är stor känslighet vid core updates.
  • Linkedin.com – Den största absoluta förloraren i synlighet under denna core update.
  • Reseguiden.se – Resesajt som haft en fin utveckling sedan förra hösten och tappar nu den synlighetsvinsten i denna core update.

Hur påverkades e-handlare generellt i Augusti Core Update 2024?

Det är fler negativt påverkade e-handlare i Augusti Core Update 2024 än positivt. Exempelvis bland de absoluta vinnarna har vi 13 e-handlare på topp 100 och 19 förlorare på den negativa sidan. Det är baserat på alla stora vinnare och förlorare i Sistrix som underlag. E-handelsajter har generellt påverkats väldigt positivt i många av de senaste uppdateringarna och detta känns lite som en balanserare. Det bygger vi på att sajter som tidigare haft problem i t.ex. HCU och Core Updates, vilket varit mycket affiliatesajter och infosajter kommer tillbaka i större utsträckning än webbplatser påverkas negativt. Det är mycket möjligt att dessa har tagit viss del av utrymmet som tappats av e-handare och kan indikera att Google balanserat om vilka sorters webbplatser de har i olika sökresultat något.

Var Augusti Core Update 2024 HCU-sajternas återkomst?

Ja, Augusti Core Update kommer både i Sverige och globalt som HCU-sajternas återkomst. Det är i väldigt få situationer en fullständig återkomst men många webbplatser påverkade av denna uppdatering har under denna core update gjort positiva rörelser.

Är er webbplats påverkad av Augusti Core Update 2024?

Om ni noterat stora skillnader i organisk trafik eller synlighet mellan 15 augusti och 3 september 2024 kan ni vara påverkade av Augusti Core Update 2024. En Core update gör en bedömning av hela webbplatsen på nytt utifrån en uppdaterad algorithm. Det gör att under just core updates sker oftast mycket större förändringar i sökresultaten än andra perioder på året. Vår rekommendation om ni ska vidta åtgärder är att in göra mindre ändringar på några fåtal sidor utan titta på webbplatsen som helhet. Det kan finnas många olika aspekter som påverkas och det handlar oftast inte om en action utan att förflytta helhetsbilden för att komma över vissa kvalitetsnivåer.

Har ni vunnit mycket synlighet i en Core Update är det en indikator på att ni gör mycket rätt i Googles ögon enligt denna förändring. Ha dock i åtanke att just dessa aspekter kan förändras och försök ha ett långsiktigt helhetsperspektiv på strategin.