AI-trafiken till svenska e-handlare är 0,04% men växer snabbt

|

AI-verktygen ofta benämnda LLM:er som ChatGPT, Perplexity och Gemini genererar 0,04% av trafiken till svenska e-handlare och står för 0,04-0,05% av intäkten under inledningen till 2025. Det samtidigt som trafiken i januari ökat med 6255% YoY och intäkten med 18 006% YoY från i princip obefintliga nivåer till mätbara nivåer, om än fortsatt låga. Underlaget till analysen är baserat på mellan 10-15 miljoner sessioner per månad till svenska e-handlare.

Vi ser att svenska e-handlares AI-trafik är på relativt låga nivåer i inledningen av 2024 följt av en tydlig ökning under hösten 2024 i mätbar trafik. Det här korrelerar inte helt med lanseringen av ChatGPT Search som sker i slutet på Oktober 2024 men vi såg en successiv utveckling med fler källor och större intresse även detta. Det samtidigt som aktörer som Perplexity, Claude och Gemini med flera hade en stark utveckling andra halvan av 2024.

Hur ser utvecklingen av intäkt & transaktioner ut från AI-verktygen?

Utvecklingen av transaktioner och intäkten från AI-verktygen följer kurvan för trafik till stor del men är mer volatil. Det beror på att det blir relativt få transaktioner och intäkten blir väldigt beroende på orderstorleken på dessa få ordrar. Januari 2025 sticker ut i mätningen för intäkt med sin ökning på 18 006% YoY samtidigt som transaktionerna ökar med 8400% YoY, vilket mer eller mindre följer den normaliserade kurvan för trafik.

Vilket AI-verktyg driver mest trafik till svenska e-handlare?

ChatGPT är det AI-verktyg som driver överlägset mest trafik till svenska e-handlare och genererar mest försäljning av AI-verktygen i nuläget.

Hur påverkar AI-verktygen utöver trafik?

AI-verktygen ger förslag och rekommendationer på produkter eller produktkategorier utan källor. Det medför att AI-verktygen påverkar även övriga beteenden som kan leda till Googlingar eller köp i andra kanaler utöver trafik. Det är därför viktigt att följa hur man omnämns i olika AI-verktyg och deras LLMer utöver att mäta trafiken för att få en bra bild av påverkan.

Bör man optimera sin e-handel för AI-trafik?

Ja, man bör optimera sin e-handel för AI-trafik utifrån att det är växande kanal och AI-baserade funktioner byggs även in i alla sökmotorer som Google och Bing. Det man ska ha i åtanke utifrån denna analys är att det kortsiktigt är begränsad trafik och intäkt som går att hämta från AI-kanalerna men som ett långsiktigt initiativ är det en självklarhet.