AI-optimering

AdRelevance är en ledande byrå inom AI-sök och AI-optimering. Här har vi samlat våra kunskapsartiklar för hur man ligger i framkant i AI-sökmotorer.

Kostnadsfri analys över er AI-synlighet

Omsätter ni mer än 10 miljoner erbjuder vi en kostnadsfri audit där vi bland annat går igenom er synlighet i AI-söket och det traditionella SEO-arbetet. Vi utmanar gärna er nuvarande strategi.

AI-trafiken spelar en allt större roll

Varje månad följer vi svenska e-handlares trafik och intäkt från AI-sökmotorer.

Ökning av AI-trafik

September 2025 vs september 2024

Ökning av AI-intäkt

September 2025 vs september 2024

AdRelevance är i framkant inom AI-sök

AI-söket växer mycket snabbt. Google har lanserat AI Mode, AI Overviews och ChatGPT Instant Checkout. Det finns fast-mover-fördelar för de som agerar på detta och verkligen tar det på allvar.

En hel del av arbetet för att få hög synlighet i AI-söket är en fortsättning på traditionellt SEO-arbete men det finns en hel del nya nycklar specifikt för AI-söket.

Vi har tack vare att vi jobbar med ett stort antal e-handlare mycket data på vad som är viktigt och har genomfört många tester för att se vad som presterar.

Varför anlita AdRelevance för hjälp med AI-sök?

Det här är ett tidigt skede och finns inget perfekt sätt ännu att mäta hur effektiva man är i AI-söket.

Men en indikation på att vi är i framkant är att 27 % av topp 15 på Breakits lista ”E-handlare som är bäst på AI-söket” är kunder till AdRelevance.

  • AdRelevance är en byrå specialiserade på e-handel med ett starkt track record.
  • Vi har ett flertal egenutvecklade verktyg som är specifikt framtagna för AI-sök.

Avancerade guider inom AI-sök

I dessa artiklar går vi in på detaljnivå för att förklara koncept som påverkar AI-synligheten.

Vanliga frågor om AI-sök

Här svarar vi på vanliga frågor om AI-sök.

AI-sök innebär att sökmotorer använder artificiell intelligens för att förstå, sammanfatta och besvara frågor istället för att bara lista länkar. Exempel på detta är Googles AI Overviews och AI Mode, där användaren får ett svar direkt i sökresultatet – ibland utan att klicka sig vidare. Detta kallas även zero-click searches.

AI-sök påverkar olika verksamheter olika mycket. Men de flesta verksamheter möts idag av minskad trafik då AI-söket har haft en påverkan. Här är några exempel hur AI-söket kan påverka din verksamhet:

  • AI-genererade svar: AI sammanfattar information från flera källor, vilket innebär att din sida kan synas även om du inte rankar först.
  • Kundresan justeras: I traditionellt sök var det vanligare att kunden klickade sig runt på olika webbplatser för att komma vidare i kundresan. Nu sköts större delen av kundresan i en dialog direkt med en AI.
  • Trafik minskar, men affären då? På grund av detta så ser vi att trafiken minskar från informationssökningar. Kunden kan välja att gå till konkurrenter om ni inte påverkar köpresan både i researchfasen och när kunden är beredd att köpa.