Advantage+ creative – Vanliga fallgropar
Det är både på gott och ont som Meta genomför regelbundna uppdateringar på sin Plattform. Några av de senaste uppdateringarna ligger på annonsnivå och är funktioner som ligger under samlingsnamnet Advantage+ creative. Funktionerna ger Meta friheten att justera framförandet och det visuella av annonsen, baserat på placering samt vem som blir exponerad av annonsen. Observera att majoriteten av dessa funktioner är per default aktiverade när man skapar nya annonser.
Vi kommer i denna artikel gå igenom en del av dessa funktioner och lyfta varför vi på AdRelevance är väldigt restriktiva med vilka funktioner som vi använder för våra kunder.
Advantage+ funktioner för Single image och Video annonser
Image template – Denna funktion adderar en box över din creative, med en slumpmässig bakgrundsfärg och text tagen från den rubrik som är inlagd för annonsen i fråga:
Det finns dock möjlighet nu att justera både font och bakgrundsfärg i denna funktion, men vi rekommenderar istället att ta kontroll över sina creatives och i detta fall komplettera med bild- och videomateiral i storlek 4:5 för de placeringar som tillåter den storleken.
Visual touch-ups – Med denna funktion på så kan Meta justera bildförhållanden, ljusstyrka och kontrast. Vi har sett exempel på detta, där Metas algoritm zoomar in vad den anser vara viktigt budskap i bilden. Det kan eventuellt medföra att annan viktig text/budskap och/eller produkt i bilden beskärs på mitten. När Meta får friheten att justera ljusstyrka och kontrast i annonsmaterialet, kan de göra ändringar som avviker från ert varumärkes bestämda färgkoder. Vi rekommenderar därför att alltid ha denna funktion avstängd.
Expand image – Denna funktion kan fungera bra om man använder en och samma färg som bakgrund. Då funktionen kan förlänga/bredda annonsbilden och anpassa den för fler placeringar:
Som nämnt så rekommenderar vi att annonsören tar kontrollen när det gäller att ta fram material för alla olika placeringar.
Music – Meta kan alltså välja ut musik som de tror passar ert material. Här har man möjligheten att välja musik, dock så är det något begränsat urval. Vi rekommenderar istället att ta fram eget rörligt material med ljud/musik som passar just ert varumärke och annons.
3D animation – Denna funktion finns inte alltid tillgänglig. Men det vi sett är att funktionen kan zooma in och ut på bilden för att skapa en video. Funktionen är troligtvis under utveckling, men idag rekommenderar vi inte att använda funktionen.
Text improvements – Meta får med denna funktion fria händer flytta om och byta plats på rubriker, primärtext och beskrivningar. Med funktionen agerar Meta utifrån vad algoritmen anser fungera bäst för placeringen och den specifika användaren i fråga. Vill man ha full kontroll över vilken text som visas på de olika textplaceringarna så rekommenderar vi att stänga av denna funktion.
Image filter – Är en funktion likt den som kan justera ljusstyrkan och kontrast. Vi rekommenderar att stänga av detta för att undvika att bestämda färgkoder ändras.
Relevant comments – Meta kan välja att highlighta en specifik kommentar som sticker ut på annonsen, vilket många gånger bygger social proof och funkar bra. Vi rekommenderar att använda denna funktion.
Advantage+ funktioner för collection- och karusellannonser
Advantage+ creative for Catalog (karusell)- Denna funktion gör att karusell-annonsen även kan bli en Collection ad. Funktionen kan då skapa videos baserat på produktsetet, samt justera texter efter de attribut som ”bäst passar” varje enskild användare. Överväg istället att skapa en separat Collection ad parallellt med karusell-annonsen för större kontroll över hur annonsen ser ut.
Tailor description – Meta kan ta information från produktflödet och visa i text. Denna funktion kan med fördel aktiveras om man jobbar med breda produktset där produktinformationen varierar kraftigt mellan produkterna.
Info labels (karusell) – Med denna funktion kan Meta direkt i bilden lyfta in informations såsom att produkten har nedsatt pris eller fri frakt med mer. Vi rekommenderar att ta kontroll och lägga in detta manuellt i annonsbilden. Då detta går att hantera manuellt.
Dynamic Media – Om ni har videotillgångar på era produkter i produktflödet, så ger man Meta möjligheten att med denna funktion använda antingen video eller bild för era produkter. Vi rekommenderar att använda denna funktion då video många gånger funkar väldigt bra.
Generate backgrounds (karusell) – Denna funktion är relativt ny, och ger Meta möjligheten att ändra färg på bakgrunden för era produkter. Eftersom vi idag saknar kontroll över vilka färger funktionen ska använda så rekommenderar vi idag att inte använda funktionen om man har färgkoder och en grafisk profil att förhålla sig till. Det finns istället tredjepartslösningar man kan koppla på där man får full kontroll över bla detta.
Highlight carousel card (karusell) – Meta väljer här att visa det kort i karusellen som presterar bäst först. Så länge man inte byggt upp karusellannonsen i en bestämd serie så rekommenderar vi att aktivera denna funktion för bättre performance.
Profile end card (karusell) – Med denna funktion adderas ett slutkort i karusellen med er logotyp som vanligtvis länkar till startsidan. Så länge kortet ser bra ut i preview rekommenderar vi att aktivera denna funktion.
Utöver ovan så är det viktigt att vara medveten om att det finns en relativt gömd inställning på annonskontot, som aktiverat gör att Meta får fria händer att använda samtliga funktioner ovan på upp till 5% av era totala visningar. Vi rekommenderar starkt att stänga av denna funktion för att få 100% kontroll på annonsnivå.