5 spännande annons-nyheter från Google Marketing Live 2023

2 juni 2023 //

Google introducerade ett gäng spännande nyheter på sitt event Google Marketing Live. I princip alla nyheter har något med AI att göra.

Google Ads låter annonsörer skapa kampanjer med hjälp av Conversational AI

  • Det här är ett bra verktyg som kommer att ge annonsörer idéer, spara tid och bygga snabbare. Det är inte helautomatiserat utan annonsörerna har kvar den slutgiltiga kontrollen och kan redigera alla förslag innan de går live. 
  • Det bästa med detta är att det är valfritt att använda, inte ett krav. 

Google Search Generative Experience integrerar sök- och Shopping-annonser

  • Google experimenterar med att direkt integrera sök och Shopping-annonser i AI-snapshotsbilden och konversationsläget. 
  • Initialt ser det ut som att annonser (föga förvånande) får ett stort utrymme även här men så integrerat med övriga delar som möjligt. 
  • Det går inte initialt att “opta ut” från den här typen av annonser och inte heller se data specifikt för dem. 

Performance Max lägger till generativ AI för att skapa texttillgångar, bilder

  • Den mest automatiserade typen av Google Ads-kampanj blir ännu mer automatiserad
  • Annonsörer kan lägga in sin webbplats i Google AI, svara på en handfull frågor och sen kommer texttillgångar och bilder skapas.
  • PMax-kampanjer kan vara jobbiga och tidskrävande att skapa med allt innehåll och alla bilder som krävs. Möjligheten att få hjälp att skapa nytt material är en bra funktion som kommer att spara tid och pengar för många annonsörer.  

Google Product Studio kommer kunna skapa AI-genererade bilder annonsörer

  • Det här nya verktyget kommer hjälpa annonsörer att förbättra befintliga produktbilder. 
  • Med Product Studio kommer man kunna skapa dynamiska bakgrunder eller ta bort gamla, ej tilltalande och även skärpa lågupplösta bilder. 
  • Kommer som första steg lanseras i USA senare i år.

Google Merchant Center Next kommer ersätta Merchant Center under 2024 

  • En enklare version där produkter automatiskt kan fyllas i från en e-handlares webbplats. Kommer underlätta för mindre aktörer. 
  • Ett orosmoment för byråer och större e-handlare har varit att en del användbara funktioner kommer att tas bort. Google gav följande lugnande besked: ”Funktionerna som större e-handlare känner till och älskar kommer inte att försvinna”. 

Utöver ovan så introducerade Google också att det i PMax kommer vara möjligt att optimera mot kunder som förväntas leverera högt livstidsvärde, förbättrat sätt att göra brand-begränsningar för bredmatchade sökord och två nya kampanjformat,;Video views ovh Demand Gen. 

Vad innebär det för marknadsförare?

Övergripande så känns nyheterna som presenterades på Google Marketing Live positiva för marknadsförare.

De flesta nyheter som introducerades kommer kunna hjälpa marknadsförare att jobba mer effektivt. Och det mest positiva är att de flesta nyheterna är hjälpmedel för att kunna arbeta smartare, inte att allt blir helautomatiserat och black box. 

AI tillför som mest genom att hjälpa till att avlasta och göra tråkiga arbetsmoment utan att den helt tar bort mänsklig intelligens och kreativitet. 

Vi marknadsförare vill kunna jobba så effektivt och smart som möjligt och samtidigt ha kontroll över processen och resultaten. 

Analys och rekommendation

Google presenterade flera godbitar som troligtvis kommer underlätta många marknadsförares vardag. Som alltid så är det upp till oss marknadsförare att kontrollera hur väl de fungerar och presterar i verkligheten. 

Min rekommendation är att hålla utkik efter när verktygen och funktionerna dyker upp i era konton och börja testa dem på ett kontrollerat sätt. 

Det kommer som alltid finnas en early-adopter-fördel som är snabbast på bollen och kan börja använda de nya verktyget så effektivt som möjligt. 

Tillbaka till listor