5 nyheter i Performance Max

|

Google har nyligen lanserat flera nyheter och nya funktioner för Performance Max-kampanjer. Vi har listat 5 stycken nyheter som kan göra en stor skillnad för annonsörer. Google introducerar flera efterlängtade uppdateringar till Performance Max, inklusive negativa sökord på kampanjnivå, flexibla varumärkesundantag, sökteman för bättre insikter, målgruppsstyrning med ålders- och enhetsinriktning samt förbättrad tillgångsrapportering för effektivare optimering.

1. Negativa sökord på kampanjnivå

En efterlängtad nyhet är att vi nu kan lägga till negativa sökord direkt på kampanjnivå. Det gör det enklare att exkludera irrelevanta sökningar och få bättre kontroll över annonsleveransen. Begränsningen till 100 negativa sökord kan dock kännas lite snäv. För företag med omfattande kampanjer blir detta en funktion att använda strategiskt.

2. Brand exclusions för Shopping

Brand exclusions för Shopping är annan spännande uppdatering där möjligheten att exkludera varumärken från sökannonser men behålla dem för Shopping-kampanjer. Det öppnar upp för mer flexibel kontostruktur och ger oss möjlighet att skräddarsy kampanjstrategier för olika varumärken och produkter.

3. Search themes

Google introducerar nu ”search themes”, som visar om söktermer genereras av Performance Max eller våra egna angivna teman. Detta ger oss insikter i hur automatisering påverkar kampanjresultat och hjälper oss att fatta mer informerade beslut kring sökstrategi.

4. Åldersexkludering och enhetsinriktning

Åldersexkludering och enhetsinriktning är just nu i beta. Genom att rikta budgeten till rätt åldersgrupper och enheter kan vi öka avkastningen på investeringen och undvika onödiga kostnader.

5. Förbättrad tillgångsrapportering

Tillgångsrapporteringen har förbättrats så att vi kan analysera vad som driver konverteringar mer detaljerat. Dessutom är rapporterna nu nedladdningsbara, vilket underlättar analys och rapportering internt.

Vad dessa nya PMAX funktioner för ditt arbete?

Dessa nya PMAX funktioner visar att Google lyssnar på annonsörernas behov av kontroll och transparens i sina automatiserade kampanjer, även om det tagit längre tid än vad man önskat. Framför allt skapas nya möjligheter att optimera kampanjer baserat på data och att bättre rikta annonser till rätt målgrupp.