Google ökar kontrollen över annonsörers budget

GOOGLE ÖKAR KONTROLLEN ÖVER ANNONSÖRERS BUDGET

  • Senaste draget från Google för att nå sina intäktsmål
  • Ökat behov av specialistkompetens

Google kom i veckan med en AdWords-nyhet som har upprört många annonsörer. Sedan i onsdags kan Google spendera upp till två gånger den av annonsören satta dagliga budgeten under dagar med hög söktrafik för att sedan dra ner under dagar med lägre sökvolym. Allt enligt Google för att hjälpa annonsörerna nå sina mål, förstås. Men i slutändan är förändringen för att hjälpa Google nå sina egna intäktsmål. Förändringen ökar behovet av minutiös övervakning och är på så sätt positiv för specialister och specialistbyrårer som har en arbetsprocess som inte påverkas av den här förändringen.

Ändringen kan i många fall vara bra. I AdWords sätts budgeten per dag, men sökintresset varierar från dag till dag. Samtidigt arbetar många annonsörer med en månadsbudget och är egentligen rätt ointresserade av hur mycket som spenderas en specifik dag. Att dagskostnaden fluktuerar är både bra och naturligt. Slår man i budgettaket missar man försäljning (och Google missar intäkter från miljontals kunder). Google försäkrar att även med den här förändringen så kan en annonsör över en kalendermånad inte gå över den satta dagliga budgeten x 30.4.

Det som irriterar många är att den nya funktionen inte går att välja bort. För annonsörer som inte dagligen kontrollerar sitt/sina konton finns risken att den månatliga budgeten inte kommer användas på det mest effektiva sättet. För de som arbetar med en satt månadsbudget riskerar den att ta slut tidigare än önskat. För t.ex. B2B-företag som vill ha klart mindre trafik på helgen än i veckorna krävs troligtvis en justering. För de som har kampanjer som inte sträcker sig över en kalendermånad försvåras budgetkontrollen.

Den här förändringen kommer inte som en chock för de som följt AdWords utveckling noggrant under de senaste åren. Trenden är tydlig: kontrollen flyttas från annonsörerna till Google. Senast i våras ändrades matchtypen exakt matchning, så att den nu fångar upp felstavningar, singular- och pluralformer, omvända ordföljder samt inkluderar funktionsord. Potential för mer trafik, absolut, men också för att budgeten äts upp av irrelevant trafik. Det ställer högre krav på de som jobbar i kontona. Minutiös övervakning och resultaten kan bli fantastiska. Bli bekväm och lid konsekvenserna.

För AdRelevance kunder påverkar inte den här förändringen deras AdWords-resultat, det är en ytterligare orsak varför det är en stor fördel att samarbeta med oss. Vi låter aldrig budgeten gå i taket. Om den skulle göra det är den för låg eller klicken för dyra och vi gör direkt en anpassning så att budgeten används på ett optimalt sätt för att maximera lönsamheten. Våra kunder jobbar inte heller med fasta månadsbudgetar, varför ”stänga butiken i förtid” om det finns möjlighet till ytterligare lönsam försäljning?

De som kommer påverkas negativt av detta är annonsörer/företag som jobbar med fasta månadsbudgetar och inte har detaljkoll på sin AdWords vilket i sig inte är optimalt. Kanske kan detta bli en väckarklocka för dem hur man jobbar mest effektivt med målet att ens AdWords skall vara effektiv och lönsam.

Det är dock självklart oroande att Google fortsätter ta sig friheten att öka kontrollen över sina annonsörers budget. Om Google verkligen enbart haft annonsörens bästa i åtanke så hade den här funktionen varit möjligt att välja bort för de som föredrar det.

 

 

 

Karl Lindberg

lör, 7 okt 2017